Нищівна сила прадавнього прокляття

Надзвичайно популярна серед українців марка "Укрпошти", що візуалізує прокльон, куди рухатися ворожому кораблеві

На зв'язок сумної долі флагмана Чорноморського флоту ерефії – ракетного крейсера «Москва» з давньогрецьким прокляттям, насланим на нього українськими захисниками острова Зміїного, вже звертали увагу журналісти й політики. Разом з тим, робили вони це жартома, чи, принаймні, не зовсім серйозно. Але річ у тім, що в цій цікавій і навіть загадковій історії все може бути набагато серйознішим.

Прокляття, як відомо, вважаються небезпечною словесною «зброєю», яка здатна вражати тих, на кого їх спрямовують. У християнській культурі саме тому вони оголошені гріховними ритуальними формулами та забороняються Церквою. І все ж, незважаючи на це, люди вживають прокльони доволі-таки часто, проте не люблять признаватися в цьому. Тим більше, що, як вважається, неправедно наслане на безневинну людину прокляття, здатне повертатися й бумерангом вражати самого мовця. Не випадково, наприклад, німецьке прислів’я застерігає: «Прокляття повертаються додому, як птахи до гнізд». Тому фольклористам і етнографам, як правило, не вдається зафіксувати проклять при спеціальних опитуваннях: люди в один голос запевняють, що не використовують прокльонів у своєму побутовому мовленні, адже це, мовляв, є дуже гріховною справою! Тому вчені намагаються їх виловлювати з мови розповідачів, які, буває, що забуваються та вживають ці словесні формули в ході власних оповідей і спонтанної розмови. Зокрема, виловити прокляття в мовленні опитуваних людей, до того ж, у значній кількості, вже у наші дні вдалося польській дослідниці народної культури Анні Енгелькінг.

Українці, хоч і вважають себе в переважній більшості добрими християнами, також полюбляють насилати на супротивників різного роду прокльони. І стосується це не лише відомих літературних персонажів, таких як знаменита своєю лайкою бабуся Олександра Довженка із «Зачарованої Десни» чи Кайдаші з книги Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я». Не дарма цим успішно займаються осучаснені Кайдаші з серіалу «Спіймати Кайдаша». Тим більше, коли прокляття застосовують на адресу загальновизнаних поганців, то, вважається, що це є не таким уже й гріхом, а психологи навіть радять у такий спосіб знімати стрес. І головне, що люди в переважній більшості вірять в ефективність проклять, тим більше, що життя неодноразово доводило дієвість, так би мовити, «правильних» прокльонів. Таких, наприклад, як відсилання у відомому напрямку прикордонниками острова Зміїний російського корабля, яким був знаменитий крейсер «Москва».

Свинцева табличка з давньогрецьким прокляттям

Тут, щоб краще прояснити цей випадок, зробімо невеликий екскурс у минулі часи. Так от, коли в християнських народів сьогодні сипати прокльонами направо і наліво люди в більшості таки остерігаються, то в язичників у минулому таких гальм не існувало. Про це можемо дізнатися зі стародавніх та середньовічних текстів. Наприклад, чималенько випадків використання прокльонів зустрічаємо в Старому Заповіті. Але першість тут, очевидно, належить народам Античності – римлянам та, особливо, давнім грекам. І головне, що, як побачимо далі, джерельна база вивчення еллінських прокльонів виявилася напрочуд багатою. Річ у тім, що давні греки не просто сипали прокляттями на адресу всіх, хто перешкоджав їхній діяльності чи й просто не подобався, у них існував прямо культ виголошення ритуальних прокльонів. Прокляття застосовувалися не лише в побутовому мовленні, але до них широко вдавалися в політиці. А всі знають, яким бурхливим було громадсько-політичне життя в часи давньоеллінської демократії, і які блискучі промови виголошували античні оратори. От ці промови у випадках словесних баталій, як правило, й пересипалися прокльонами на адресу політичних супротивників. Але чи не найширше вживалися прокляття в судовій сфері, що й зрозуміло: тут часто вирішувалися вельми гострі колізії, які стосувалися різних випадків, у тому числі майнові й карні справи. Наприклад, усі судові процеси в Афінах включали клятви кожного з учасників, а також свідків, які в ході гарячих дискусій неодмінно нагороджували прокльонами один одного. Більше того, існували навіть особливі знавці проклять, які консультували тих, хто цього потребував.

Перед початком судових засідань, а також узагалі розпочинаючи якусь важливу справу, елліни неодмінно зверталися за допомогою до богів, а паралельно намагалися нейтралізувати супротивників виголошенням спеціальних ритуальних формул-проклять. Це робилося навіть тоді, коли, здавалося б, можна без цього й обійтися, наприклад, у ході сватання чи при спорудженні нового будинку. Але й тут у свідки й помічники брали бога, який мав допомогти мовцеві та покарати його дійсного чи потенційного ворога. І цю допомогу божества греки неодмінно поєднували з прокльонами. Й цікаво, що усні виголошення проклять супроводжувалися обов’язковою процедурою запису тексту прокльону на свинцевій табличці, яку потім укидали в колодязь. Вважалося, що підземні річки були найпевнішими каналами сполучення зі світом потойбічних божеств. А оскільки такі таблички добре зберігаються впродовж віків і навіть тисячоліть, то нині знайдено вже величезну кількість таких записів проклять, і кількість їх зростає.

Форзац книги Є.Кагарова, присвяченої давньогрецьким прокляттям

І виявляється, українці безпосередньо причетні до вивчення давньоеллінських табличок із прокляттями, фактично розпочавши новий напрямок у науці, який виявився дуже плідним, оскільки дає інформацію, так би мовити, з перших рук про стиль мислення, настрої, взаємостосунки, релігійні практики, забобони, сприйняття світу тощо людей Античності. Адже офіційні документи та історичні твори, такі, як ті, що вийшли з-під пера Геродота, Ксенофонта й інших відомих античних авторів, такої, несуттєвої, на їхню думку інформації, як зафіксована на згаданих табличках, майже не повідомляють. Так от, першим на згадані таблички як на джерела вивчення стародавніх проклять і зафіксованого в них побутового світу еллінів звернув увагу харківський професор Євген Кагаров. Він ще 1918 року в Харкові надрукував книжку «Грецькі таблички з прокляттями», яка дещо пізніше вийшла у малозміненому вигляді у Львові, але вже німецькою мовою. Ця книжка не просто започаткувала новий науковий напрям досліджень Античної цивілізації, а й завдяки німецькомовному варіантові стала широко відомою в науковому світі. На неї по сьогодні посилаються як на основоположну працю всі вчені, які на Заході займаються античними, середньовічними та іншими прокляттями. На жаль, в Україні у радянські часи такого роду дослідження не віталися, й вони відродилися лише останнім часом. Отже, Кагаров виділяє такі категорії еллінських проклять: проти злодіїв, наклепників, різного роду кривдників, а ще судові, любовні, циркові, а також і проти тих, хто сам проклинає інших. Є серед них і прокльони на голови ворогів, що напали на твою країну. Тобто, в нашому випадку, вони добре пасують проти агресорів-московитів, які лише за два місяці «прославилися» в Україні своїми жахливими злочинами.

Острів Зміїний 1896 р. із маяком, що споруджений із каменів розібраного святилища Ахілла

Тому повернімося до історії з островом Зміїним, історія якого, як відомо, тісно пов’язана з давньою Елладою. Давні греки називали його островом Ахілла, оскільки там знаходився храм цього чи не найбільшого звитяжця часів Троянської війни. За давньогрецькою легендою, острів підняла з моря богиня Фетіда для свого сина, яким і був Ахілл. Тут знаходився храм Ахілла-Понтарха, оскільки він вважався владикою й покровителем Чорного моря – Понту Евксинського. Тут Ахіллові поклонялися та приносили жертви, адже, як вважалося, саме на острові він і похований. А тому напрошується думка, що слова українських героїв, які не злякалися до зубів озброєного новітніми ракетами й гарматами, в сотні разів чисельнішого ворога, і дали йому гідну відповідь, фактично проклявши його, отримали магічну підтримку від давніх греків – колишніх володарів острова. Адже, як показують дослідження, всяка інвектива, тобто лайка, особливо, що називається, нецензурна, фактично є прокляттям, яке відсилає супротивника в потойбіччя. А в даному разі це прокляття українських звитяжців було в дивовижний спосіб підсилене зв’язком зі знаменитим стародавнім звитяжцем Ахіллом та світом давньогрецьких проклять. А елліни, як ми бачили, в цій справі дійсно були неперевершеними майстрами. Результат усі бачимо: 24 лютого гарнізон острова був атакований кораблями московитів, і пролунали сакраментальні слова, 6 березня українська артилерія потопила під Одесою корабель «Василь Биков», що брав участь у нападі, а 13 квітня крейсер «Москва» вразили наші ракети «Нептун» (теж античний бог, але давньоримський), і наступного дня він пішов на дно. І це, судячи з усього, ще не кінець цієї загадкової історії: 26 квітня українські збройні сили ліквідували пункт управління, який московитські вояки поспішили розмістити на острові, а разом з ним і зенітно-ракетний комплекс «Стріла-10», а 2 травня на світанку знищено два російські катери типу Раптор.

Тож, справді, чи маємо підставу не довіряти силі прадавнього прокляття?

канд. іст. наук, старший наук. співробітник відділу "Український етнологічний центр" ІМФЕ ім.М.Т.Рильського НАН України